Introductie tot klantgerichtheid

Klanten betalen ons loon. Dat schijnt niet iedereen te beseffen. In sommige winkels en cafés is het moeilijker om iets gedaan te krijgen dan het paleis zover te krijgen dat je door Koning Filip zelf wordt ontvangen. Leer hier dat klantvriendelijkheid niet hetzelfde is dan klantgerichtheid en hoe je door een aantal eenvoudige technieken het aantal klanten fors kan doen stijgen.

Afgeschermd

De rest van dit artikel is afgeschermd. Wil je verder lezen?
Een account aanvragen of Inloggen

Gerelateerde onderwerpen

Verzekeringsprincipe

Als een verhuizer de vraag krijgt: “Als jullie iets laten vallen, wat dan?”, antwoordt hij beter niet: “Daarvoor zijn wij verzekerd”. De vraagsteller is namelijk op zoek naar de geruststelling dat het bekwame en voorzichtige verhuizers zullen zijn. Dus antwoordt hij beter zo: “Onze mensen zijn allemaal ervaren en getrainde vaklieden, bovendien gebruiken wij de beste inpakmaterialen. Nu, mocht er toch iets vallen dan zijn wij hiervoor verzekerd.” Leer hier hoe je deze techniek succesvol kan inzetten bij contacten met klanten, medewerkers en leidinggevenden.

Tandartstechniek

Tandartsen weten zelf heel goed dat zij de laatste persoon zijn die we willen zien. Om ons op ons gemak te stellen, vertellen ze tijdens de behandeling vaak wat ze gaan doen of aan het doen zijn. “Ik ga je nu verdoven, dat gaat een klein prikje geven”. Dat geeft rust en je weet waar je aan toe bent. Leer hier de verrassende toepassingsmogelijkheden van deze techniek in klantgerichte situaties, in coachings, in telefonische communicatie. Je krijgt hierdoor een ongeziene betrokkenheid van de klant of van jouw medewerker.

Overzicht actief luisteren

Bij het actief luisteren ga je expliciet na of je de boodschap (inhoud én gevoel) van je gesprekspartner begrepen hebt. Ondanks onze goede bedoelingen luisteren we soms meer naar onze eigen interpretaties dan wat de ander werkelijk zegt of bedoelt. Wanneer Ann zegt dat het moeilijk samenwerken is met Jos, hoor jij vanuit jouw referentiekader dat Ann dat ook vindt. Terwijl Ann eigenlijk bedoelt dat het moeilijk samenwerken is met iemand waarop ze verliefd is. Gevolg: een stilte die pijnlijker is dan 100 blaren op je voet na een marathon. We leren je hier dus graag hoe je zo’n gênante situaties in de toekomst kunt vermijden.