Misverstanden (en dus valkuilen) in coaching

Sommige mensen zien coachen als de ander vragen stellen totdat die ander het antwoord geeft dat ze willen horen. Dat is manipulatie en bijzonder effectief in totalitaire regimes, maar net iets minder bruikbaar in het bedrijfsleven. Ontdek hier hoe je wel op een goede manier kan coachen en we geven je heel wat tips om een aantal valkuilen te vermijden.

Afgeschermd

De rest van dit artikel is afgeschermd. Wil je verder lezen?
Een account aanvragen of Inloggen

Gerelateerde onderwerpen

Vragen stellen

Als klein kind hadden we er amper moeite mee: vragen stellen en eindeloos doorvragen. Opmerkelijk dat we dat gaandeweg zijn verleerd. Terwijl de juiste vragen stellen een bijzonder krachtig aspect van communicatie is. Wie vragen stelt, die leidt het gesprek en je geeft aan de andere het gevoel dat je betrokken en geïnteresseerd bent. Ontdek hier een aantal goede vragen en hoe je ze kan stellen.

GROW als coachingmodel

Zit je als coach soms ook vast tijdens de coaching? Weet je soms ook niet meer welke volgende vraag je kan stellen? Of heb je het gevoel dat je meer van je doel afwijkt dan de Titanic van zijn koers? Je bent niet alleen. Daarom vinden wij GROW (Goals – Reality – Options – Way forward) een handige techniek die structuur biedt aan beide gesprekspartners en tegelijk een inspiratiebron kan zijn om de juiste vragen te stellen. Leer de techniek hier en pas het al toe tijdens je volgende coaching!

SORAC als coachingtechniek

Als leidinggevende of coach dienen we onze medewerker te wijzen op een probleem in attitude of prestatie. Niet altijd fijn, maar wel nodig. Door de medewerker zelf te laten zoeken naar oorzaken en remedies vergroot je de motivatie van de medewerker om aan het probleem te werken. Hier leren we je hoe je stap voor stap de SORAC (Symptoom – Oorzaken – Remedies – Acties - Controle) toepast in een coachings- of feedbackgesprek.

JIJ-WIJ-IK gespreksmodel

In het JIJ-WIJ-IK gespreksmodel laat je de inhoud los en geef je sturing via een aanpak.