Onderwerpen

Overzicht actief luisteren

Bij het actief luisteren ga je expliciet na of je de boodschap (inhoud én gevoel) van je gesprekspartner begrepen hebt. Ondanks onze goede bedoelingen luisteren we soms meer naar onze eigen interpretaties dan wat de ander werkelijk zegt of bedoelt. Wanneer Ann zegt dat het moeilijk samenwerken is met Jos, hoor jij vanuit jouw referentiekader dat Ann dat ook vindt. Terwijl Ann eigenlijk bedoelt dat het moeilijk samenwerken is met iemand waarop ze verliefd is. Gevolg: een stilte die pijnlijker is dan 100 blaren op je voet na een marathon. We leren je hier dus graag hoe je zo’n gênante situaties in de toekomst kunt vermijden.

Introductie tot assertiviteit

Zalig…de eerlijkheid van een kind! Onlangs op vakantie zei het neefje van 4 jaar: “Jos is ook een meisje, want die heeft borstjes”. Wat we als kind gewoon eerlijk zeggen, leren we als volwassene vaak af omdat we bang zijn voor een conflict of om de ander te kwetsen. Soms is het handiger om je collega in de waan te laten dat hij met die rare geitensik heel hip en aantrekkelijk is. Wanneer je echter voelt dat jouw grenzen worden overschreden is het wel gezond om dat kenbaar te maken. Leer hier hoe je dat kan doen op een assertieve manier, dus met respect voor elkaars grenzen.

Competenties

Een competentie kan gericht zijn op het beheersen van kennis en vaardigheden, maar kan ook draaien rond attitude. Ownership en verantwoordelijkheidszin zijn competenties die in onze snel veranderende wereld bijzonder cruciaal zijn. In dit onderdeel bespreken we de verschillende soorten competenties en hoe je daar als leidinggevende een stimulerende en ontwikkelende rol in kan spelen. Indien je de competentie hebt van met een muis te werken, klik dan snel door.

Complimenten geven

Complimenten geven, we doen het te weinig en…vaak niet oprecht genoeg. Voordat je je beledigd voelt: we twijfelen niet aan jouw oprechte bedoelingen, maar het compliment komt vaak niet oprecht genoeg over bij de ander. Leer hier hoe je een compliment kan geven dat nog lang blijft nazinderen. Wie weet kan je met onze tips zelfs jouw schoonmoeder een oprecht compliment geven.

Introductie tot conflicthantering

Kijk hoe snel het soms kan gaan: Persoon A: “Zeg, wil jij ook eens spontaan de vuilnisbakken buiten zetten” Persoon B: “Ja, als jij ook eens spontaan de autodeuren op slot zou willen doen” Persoon A: “Maar dat zijn de kinderen die de portieren open laten staan” Persoon B:” Ja, maar jij wou die kinderen” Conflicten durven al eens te escaleren of ze worden juist heel handig vermeden. Leer hier hoe je een (dreigend) conflict ombuigt tot een constructief gesprek.

Introductie tot creativiteit

Toegegeven: niet iedereen is zo creatief als de scenaristen van Breaking Bad. Maar iedereen kan wel leren om meer creatief te denken. Zoals ook iedereen kan leren autorijden (al kan je daar op sommige momenten in de avondspits ook sterk aan twijfelen). Met deze technieken haal je meteen meer uit je volgende brainstorm en je krijgt een creatievere manier van naar de zaken te kijken.