Overzicht behoeftenanalyse

Vrees niet, we gaan Maslow niet weer vanonder het stof halen. Over de doden niets dan goed, maar gelukkig hebben wij van verkopen meer verstand.

Elke klant heeft meer behoeften dan dat hij zelf beseft. Wanneer je in staat bent om die ‘latente’ behoeften te ontdekken, dan scoor je niet alleen als bedrijf en als persoon, maar verkoop je ook. We onthullen graag hoe je die latente behoeften ontdekt bij jouw klanten.

Afgeschermd

De rest van dit artikel is afgeschermd. Wil je verder lezen?
Een account aanvragen of Inloggen

Gerelateerde onderwerpen

SPIN-techniek

Wat als jij nu eens zou stoppen om de klant te overtuigen? Laat de klant zich voortaan overtuigen door zijn beste raadgever … zichzelf! Met de SPIN-techniek heb je een manier om het level van commitment van je klant te verhogen, zowel emotioneel als rationeel.

Vragen stellen

Als klein kind hadden we er amper moeite mee: vragen stellen en eindeloos doorvragen. Opmerkelijk dat we dat gaandeweg zijn verleerd. Terwijl de juiste vragen stellen een bijzonder krachtig aspect van communicatie is. Wie vragen stelt, die leidt het gesprek en je geeft aan de andere het gevoel dat je betrokken en geïnteresseerd bent. Ontdek hier een aantal goede vragen en hoe je ze kan stellen.

Nine-blocs

Negen blokken... Zoek zeker en vast geen verwijzing naar Ben Crabbé... En toch wel een beetje, als drummer dan. Want als je als verkoper rotsvast overtuigd bent dat je prospect/klant jouw producten/diensten nodig heeft, is blijven drummen niet de oplossing. Dan komen we uit bij de blokken. Negen om precies te zijn. Ze helpen om in dialoog te gaan en mogelijkheden, oplossingen te visualiseren samen met de klant, los van de flauwe Ben Crabbé moppen.

Koopmotieven

Twee verschillende klanten kunnen hetzelfde product willen vanuit een andere behoefte. Wanneer je actief op zoek gaat naar de koopmotieven en die door de klant ook laat uitspreken, dan hoef je enkel nog te vragen of hij cash of met de kaart wilt betalen…je verkoopt! Ontdek hier de verschillende koopmotieven en hoe je die detecteert.

Overzicht argumenteren

Gelukkig hebben we goed nieuws voor u! Argumenteren kan je leren, we horen het graag onze andere klanten zeggen die net als jij aan onze trainingsprogramma's deelnamen en hierdoor aanzienlijk hogere resultaten en tevredenheid behaalden. Dat wil jij toch ook?

Verkoopsignalen

Koopsignalen: een signaal dat aangeeft (bewust of onbewust) dat de klant zin heeft om te kopen. Hij of zij wil nadenken over een aankoop. Echter is het niet altijd duidelijk want zelfs als een klant warm loopt voor je aanbod, kan het zijn dat hij een afwachtende houding aanneemt. En om aan te geven wat je als verkoper moet doen, veranderen we de term in verkoopsignalen. Dat is tenminste duidelijk, het is tijd om te verkopen.